Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2011

24ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

"Κάποτε στην Ανατολία"

Φεστιβάλ με νόημα

 Προσηλωμένο στις αρχές του καλλιτεχνικού κινηματογράφου και με το "α" γι' ακόμη μία χρονιά χορηγό επικοινωνίας, το παλιότερο κινηματογραφικό ραντεβού της πόλης έχει ετοιμάσει και φέτος ένα μενού φτιαγμένο από αυθεντικά σινεφίλ υλικά. Σερβιριστείτε…


Διαθέτοντας δύο αίθουσες, μία στο κέντρο της Αθήνας (Απόλλων Cinemax Class) και μία στην Πειραιώς (Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης"), το φετινό Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, που ξεκινά την Τετάρτη 26/10 και ολοκληρώνεται την Τετάρτη 2/11, έχει ένα σφιχτό οργανωτικό πλάνο που κάθε άλλο παρά φτωχό μπορεί να χαρακτηριστεί. Με ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και πολυσυλλεκτικά διαγωνιστικά προγράμματα των τελευταίων χρόνων, καυτές πρεμιέρες, τέσσερα αφιερώματα κι ένα εντυπωσιακό ξεκίνημα, το 24ο Πανόραμα αποτελεί και πάλι must σημείο συνάντησης για τους Αθηναίους κινηματογραφόφιλους.



Τρεις διαγωνιστικές ευκαιρίες

Το πιο δύσκολο πράγμα για ένα περιφερειακό ευρωπαϊκό φεστιβάλ είναι να χτίσει το δικό του ανταγωνιστικό διαγωνιστικό πρόγραμμα με αξιόλογες, εκτός κυκλώματος ταινίες τις οποίες δύσκολα συναντάμε στην κανονική διανομή. Το φετινό Πανόραμα, λοιπόν, φαίνεται να πετυχαίνει το σινεφίλ σκοπό του. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα "Μυστήρια της Λισαβόνας" του -επί δεκαετίες εξόριστου στο Παρίσι- Χιλιανού σκηνοθέτη Ραούλ Ρουίζ, ο οποίος πριν από δυο μήνες έφυγε από τη ζωή. Απρόβλεπτος και πολυγραφότατος μέχρι την τελευταία στιγμή της καριέρας του, ο Λατινοαμερικανός σκηνοθέτης παραδίδει το κινηματογραφικό του κύκνειο άσμα, το οποίο αποθεώθηκε από τους κριτικούς και συγκέντρωσε το απόλυτο βαθμολογικό σκορ σε "Variety", "Entertainment Weekly" και "Village Voice". Σε εντελώς διαφορετικό δημιουργικό μοτίβο το "Kill List", η μόλις δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Μπεν Γουίτλεϊ, αποτελεί γεγονός στην Αγγλία. Το χαμηλότονο θρίλερ με τα arthouse στοιχεία, τη ρεαλιστική γραφή και το "ελαφρύ" κοινωνικό σχόλιο κατάφερε να ξεχωρίσει στο ομογενοποιημένο κινηματογραφικό είδος. Τέλος, από το φετινό διαγωνιστικό τμήμα δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να χάσετε την "Περούκα", μια ελληνοτουρκική παραγωγή που διακρίθηκε στα αναγνωρισμένα φεστιβάλ της Αττάλειας και της Κωνσταντινούπολης. Ο σκηνοθέτης Ταϊφούν Πιρσελίμογλου συνεισφέρει με ακόμη ένα αξιόλογο κομμάτι στο παζλ της ακμάζουσας κινηματογραφίας της γείτονος με ένα δράμα στα credits του οποίου θα βρείτε πολλά ελληνικά ονόματα.

Πρεμιέρα από κάθε γωνιά της γης

"Τα Μυστήρια της Λισαβόνας"
Από τις αρκετές πρεμιέρες που θα προβληθούν στο φετινό Πανόραμα ξεχωρίζουμε, πέρα από το εντυπωσιακό ξεκίνημα του φεστιβάλ με το "Κάποτε στην Ανατολία" του Τούρκου Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, τέσσερις μεγάλου συν μία μικρού μήκους ταινίες. Οι "Υπηρέτριες" του Τέιτ Τέιλορ είναι σίγουρα μία από τις αμερικανικές εκπλήξεις της σεζόν. Χωρίς ιδιαίτερες περγαμηνές και φιλοδοξίες, διαθέτοντας όμως αχτύπητο θηλυκό καστ (Έμα Στόουν, Βαϊόλα Ντέιβις, Μπράις Ντάλας Χάουαρντ, Τζέσικα Τσάστεϊν), το αντιρατσιστικό δράμα κατάφερε να σπάσει τα ταμεία και να αποσπάσει πολύ καλές κριτικές στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Το "Τρίο", η καινούργια ταινία του Γερμανού σκηνοθέτη Τομ Τίκβερ ("Τρέξε, Λόλα, Τρέξε", "Το Άρωμα"), που βρέθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του προηγούμενου Φεστιβάλ Βενετίας, δεν μπορεί επίσης να περάσει απαρατήρητη.
Καλό θα ήταν βέβαια να ευλογήσουμε και λίγο τα σινε-γένια μας, αφού δύο ελληνικές ταινίες κάνουν την πρεμιέρα τους στο φετινό Πανόραμα: ο "Ξεναγός" του Ζαχαρία Μαυροειδή, μια ανάλαφρη σατιρική βόλτα γεμάτη εκπλήξεις στα αρχιτεκτονικά αξιοθέατα της πρωτεύουσας, και το ντοκιμαντέρ "Σωματείο Ρακοσυλλεκτών" της Μαρίνας Δανέζη, που ρίχνει φως στη ζωή των σύγχρονων παριών οι οποίοι ζουν από τα αστικά απορρίμματα. Στο Πανόραμα θα βρεθεί επίσης και ο φετινός θριαμβευτής του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας "Πίστομα" του Γιώργου Φουρτούνη. Το ελληνικό στοιχείο θα είναι γενικότερα ενισχυμένο, άλλωστε, αφού δίπλα στις ελληνικές πρεμιέρες και στο μεγάλο αφιέρωμα στο ελληνικό σινεμά των '90s παρουσιάζεται και μια ρετροσπεκτίβα στο κινηματογραφικό έργο της Κατίνας Παξινού. Στο "Για Ποιον Χτυπά η Καμπάνα" του Σαμ Γουντ, στον "Κύριο Αρκάντιν" του Όρσον Γουέλς και στον "Ρόκο και τ' Αδέρφια του" του Λουκίνο Βισκόντι πραγματικά δεν χωράνε απουσίες…

Περισσότερες πληροφορίες για το πώς θα κερδίσετε διπλές προσκλήσεις για την τελετή έναρξης του 24ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, που θα γίνει την Τετάρτη 26/10 στον κινηματογράφο Απόλλων Cinemax Class (Σταδίου 19, στάση μετρό Πανεπιστήμιο), οπότε και θα προβληθεί το φιλμ "Κάποτε στην Ανατολία" του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, θα βρείτε στο περιοδικό αθηνόραμα............


http://www.athinorama.gr/cinema/articles/?id=11032

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου