Τρίτη 26 Ιουλίου 2011

Ναμπούκο


Οι ναοί του Σολομώντα, οι κρεμαστοί κήποι της Βαβυλώνας και μια ιστορία έρωτα κι αιχμαλωσίας, με πρωταγωνίστρια την κόρη του μυθικού βασιλιά Ναβουχοδονόσορα… Η νέα παραγωγή της δημοφιλούς όπερας του Βέρντι από τη Λυρική Σκηνή είναι η τελευταία μουσική πρόταση αξιώσεων λίγο πριν από την «παραδοσιακή» ραστώνη του καλοκαιριού. Το «α» εξασφάλισε 600 εισιτήρια με 40% και 50% έκπτωση για τους αναγνώστες του. Από τον Ευτύχη Δ. Χωριατάκη.
Η Εθνική Λυρική Σκηνή κλείνει την καλοκαιρινή σεζόν με μια νέα παραγωγή του «Ναμπούκο» του Βέρντι στο Ηρώδειο. Η ίδια είχε εγκαινιάσει ένα από μουσικής απόψεως εξαιρετικά ενδιαφέρον Φεστιβάλ Αθηνών με το επιτυχημένο βεριστικό δίπτυχο «Καβαλερία Ρουστικάνα» και «Παλιάτσοι» σε σκηνοθεσία Γκράχαμ Βικ. Την τιμητική της είχε φέτος η όπερα: στη μνήμη θα χαραχθούν ανεξίτηλα η αριστουργηματική παραγωγή του «Ευγένιου Ονιέγκιν» από το Μπολσόι, κι ακόμη ο συναρπαστικός «Ιδομενέας» του Ζερεμί Ρορέρ.

Λίγες μόλις μέρες μετά την ανακοίνωση ενός ισορροπημένου προγράμματος για την επόμενη περίοδο από τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή της Μύρωνα Μιχαηλίδη, που φιλοδοξεί να σηματοδοτήσει μια ελπιδοφόρα επανεκκίνηση για την ΕΛΣ, πολλοί είναι οι λόγοι για τους οποίους πρέπει να πάρουμε το δρόμο για το Ρωμαϊκό Ωδείο. Πρώτα απ’ όλα, ο «Ναμπούκο» παραμένει μία από τις πλέον δημοφιλείς όπερες, ιδανική για εντυπωσιακά ανεβάσματα σε μεγάλες σκηνές. Ο μουσικός πλούτος –ποιος δεν έχει σιγοτραγουδήσει το περίφημο χορωδιακό των Εβραίων σκλάβων «Va pensiero»;– και η φλογερή εθνεγερτήρια θεματική του έργου εξακολουθούν να συναρπάζουν τα πλήθη σε παγκόσμια κλίμακα. Είναι δε σίγουρο ότι, στις μέρες μας, το πολιτικό μήνυμα του Βέρντι απευθύνεται σε ακόμη μεγαλύτερο ακροατήριο.
Η υπόθεση αφορά στην αιχμαλωσία των Εβραίων από τον βασιλιά της Βαβυλώνας Ναβουχοδονόσορα (Ναμπούκο). Όταν στην αλαζονεία του εκείνος ζητά απ’ όλους να τον υμνούν ως θεό, τον πλήττει κεραυνός. Η θεωρούμενη ως κόρη του Αμπιγκαΐλε, που είναι ερωτευμένη με τον Ισμαήλ, ανιψιό του βασιλιά της Ιερουσαλήμ, σφετερίζεται τότε την εξουσία. Μετανοώντας, ο Ναμπούκο στρέφεται προς τον Ιεχωβά, βρίσκει πάλι τα λογικά του, ελευθερώνει τους Εβραίους και συναινεί στη σχέση της πραγματικής κόρης του, της Φενένας, με τον Ισμαήλ. Στον Ιεχωβά στρέφεται στο τέλος και η μοιραία Αμπιγκαΐλε, πριν αυτοκτονήσει.
Η Λυρική έχει ανεβάσει συχνά τον «Ναμπούκο» τα τελευταία χρόνια, συνήθως με επιτυχία. Τα σύνολά της αναμένεται να ανταποκριθούν και πάλι στις αυξημένες απαιτήσεις του, υπό την έμπειρη μπαγκέτα του Ηλία Βουδούρη που έχει δώσει στο παρελθόν απροσδόκητα εκλεπτυσμένες αναγνώσεις μιας παρτιτούρας που διέπεται από τον άμεσο και αδρό χαρακτήρα της μουσικής του Βέρντι.
Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο πεπειραμένος στο λυρικό θέατρο Βασίλης Νικολαΐδης. Αυτή τη φορά η προσέγγισή του θα αντλήσει από την οπτική απεικόνιση βιβλικών σκηνών της Παλαιάς Διαθήκης από τον Ρέμπραντ. Έγκριτους συνοδοιπόρους του στην απόδοση της αισθητικής του σπουδαίου Ολλανδού ζωγράφου θα έχει τον Γιάννη Μετζικώφ (σκηνικά-κοστούμια) και την Ελευθερία Ντεκώ (φωτισμοί).
Από κει και πέρα, ο «Ναμπούκο» απαιτεί πολλά περισσότερα: ανεξάρτητα από τον όποιο πολιτικό επισχολιασμό, κρίσιμη είναι η απόδοση του θανάσιμου παιχνιδιού του έρωτα και της εξουσίας που διαποτίζει το έργο, αλλά και η έντονη σκιαγράφηση των ισχυρών προσωπικοτήτων των ηρώων.
Οι πολλοί και φωνητικά δύσκολοι ρόλοι απαιτούν, τέλος, και ικανότατους τραγουδιστές. Ζητούμενο εν προκειμένω είναι οι μεγάλες, ηχηρές φωνές και το ορμητικά αρθρωμένο, φορτισμένο από χειμαρρώδεις εξάρσεις δυναμικής τραγούδι, που δεν θα στερείται όμως εκφραστικών μελωδικών εκλεπτύνσεων. Καταξιωμένοι Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες έχουν κληθεί να ερμηνεύσουν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, σε διπλή διανομή. Στην πρώτη από αυτές (26 και 28 Ιουλίου), ξεχωρίζει η παρθενική εμφάνιση ως Ναμπούκο του κορυφαίου –και ταχύτατα ανερχόμενου διεθνώς– βαρύτονου Δημήτρη Πλατανιά. Η εντυπωσιακή Ιταλίδα Αμ. Νίτσα, περιζήτητη κυρίως για τις ερμηνείες της σε ηρωίδες του Πουτσίνι, θα αναμετρηθεί με έναν από τους πιο συγκλονιστικούς ρόλους που έχουν γραφτεί ποτέ για δραματική υψίφωνο, αυτόν της Αμπιγκαΐλε. Ύψιστη πολυτέλεια αποτελεί εξάλλου η παρουσία πλάι τους του διάσημου Γεωργιανού βαθύφωνου Π. Μπουρσουλάτζε στο ρόλο του αρχιερέα Ζαχαρία.
Στη δεύτερη διανομή (27 και 29 Ιουλίου), τα φώτα θα στραφούν αναπόφευκτα στο διαφορετικό πορτρέτο του Ναμπούκο που αναμένεται να φιλοτεχνήσει ο σπουδαίος Ρουμάνος βαρύτονος Αλεξάντρου Αγκάκε, παλαιός γνώριμος του ελληνικού κοινού. Στο πλευρό του, τους ρόλους της Αμπιγκαΐλε και του Ζαχαρία θα ενσαρκώσουν αντίστοιχα η ανερχόμενη Ρουμάνα υψίφωνος Άντα-Λουίζ Μπόγκτζα και ο ικανότατος Βραζιλιάνος μπάσος Λουίς-Οτάβιο Φαρία. Σε αμφότερες τις διανομές, η Ελληνογερμανίδα μεσόφωνος Χαρίκλεια Μαυροπούλου κρατά το ρόλο της Φενένας και ο Αντώνης Κορωναίος αυτόν του Ισμαήλ.

ΗΡΩΔΕΙΟ
Στις 26-29/7. Προπώληση: Θέατρο Ολύμπια, Ακαδημίας 59-61, Αθήνα (καθημερινά, 9 π.μ.- 9 μ.μ.) και στα 2103662100, www.nationalopera.gr. Το «α» εξασφάλισε 600 εισιτήρια με 40% και 50% έκπτωση για τους αναγνώστες του. Περισσότερα στο περιοδικό αθηνόραμα.

http://www.athinorama.gr/theatre/articles/?id=10723

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου