Μεγάλο μουσικό ταξίδι στο Θέατρο Πέτρας
Η Μεγάλη Συναυλία του Πολυφωνικού Τραγουδιού η 12η στη σειρά έχει προσελκύσει όλα αυτά τα χρόνια περισσότερους από 10.000 θεατές
Το μεγάλο ταξίδι του πολυφωνικού τραγουδιού πραγματοποιείται το Σάββατο 4 Ιουνίου, στο Θέατρο Πέτρας της Πετρούπολης. Η Μεγάλη Συναυλία του Πολυφωνικού Τραγουδιού η 12η στη σειρά έχει προσελκύσει όλα αυτά τα χρόνια περισσότερους από 10.000 θεατές. Θεατές μέσω των φωνών των συμμετεχόντων καλλιτεχνών έχουν ταξιδέψει από την… άπειρο Ηπειρο στα Βαλκάνια, τη Μεσόγειο, τον Καύκασο.
Φέτος, στην 12η Μεγάλη Συναυλία Πολυφωνικού Τραγουδιού συμμετέχουν πολυφωνικοί όμιλοι από Ελλάδα, Αλβανία, Βουλγαρία, Γεωργία. Αυθεντικοί ερμηνευτές, οι τελευταίοι εναπομείναντες της παλαιότερης κι αυθεντικότερης μουσικής κληρονομιάς. Και δίπλα τους, οι νέοι ιχνηλάτες που εμπνέονται και συναντιούνται στην αλήθεια, τη συλλογικότητα, την αυθεντικότητα της πολυφωνικής έκφρασης.
Συγκεκριμένα συμμετέχουν οι πολυφωνικοί όμιλοι της Δερβιτσάνης, της Πολύτσανης και του Χλωμού Άνω Πωγωνίου, ο αντιφωνικός όμιλος και το χορευτικό της Ομοσπονδίας Μουργκάνας, ο βοσκός Ηλίας Κούρος από το Δολό, οι νέοι της Χαονίας, της Αετόπετρας και του Πολύφωνου. Και δίπλα στην ηπειρώτικη πολυφωνία, δίπλα στις διφωνίες από το Βώλακα Δράμας και την ελληνόφωνη Κάτω Ιταλία, οι βουλγάρικες γυναικείες φωνές των Rodhina, η αλβανική πολυφωνία των Lot Kurbetiη και το συγκρότημα Pesvebi από τη Γεωργία. Το πρόγραμμα της βραδιάς περιλάμβανε επίσης ηπειρώτικους σκοπούς και χορούς από τη ηπειρώτικη κομπανία, τους περίφημους Λαλητάδες. Με το κλαρίνο, το βιολί, το λαούτο και το ντέφι να συνοδεύουν, στο τέλος της γιορτής, το μεγάλο μας κυκλωτικό χορό.
ΑπειροςΟ καλλιτεχνικός διευθυντής της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας Άπειρος,Αλέξανδρος Λαμπρίδης, εταιρεία η οποία ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 1998 με έδρα της ένα χωριό, το Πολύδροσο Θεσπρωτίας, σημειώνει στο «Βήμα», ότι «η ίδρυση του Διεθνούς Φεστιβάλ Πολυφωνικού Τραγουδιού ήρθε σαν μια απόπειρα συμβολής στη διάσωση, τη διάδοση και την προβολή του πολυφωνικού τραγουδιού. Ξεκινήσαμε, πριν από 14 χρόνια, σε μια εποχή οριακή για την επιβίωση του πολυφωνικού τραγουδιού. Ο χάρτης της εξάπλωσης του παλαιότατου είδους ήταν ήδη εξαιρετικά συρρικνωμένος, οι αλλαγές στην κοινωνική βάση στους χώρους επιβίωσης μεγάλες, οι αυθεντικοί ερμηνευτές σπάνιζαν πια και, στην εγκατάλειψη και την περιθωριοποίηση των περιοχών τους, σιγά σιγά σιωπούσαν. Ξεκινήσαμε ενθαρρύνοντας τους τελευταίους εναπομείναντες να ξανατραγουδήσουν, κρατώντας ζωντανό το τραγούδι πριν σβήσει μαζί τους».
Ο Αλέξανδρος Λαμπρίδης, σημειώνει επίσης ότι «η δομή του προγράμματος των καλοκαιρικών Διεθνών Συναντήσεων Πολυφωνικού Τραγουδιού, η γεωγραφική και η χρονική εξάπλωση των εκδηλώσεων, η θεματική τους διεύρυνση και η αύξηση των συμμετεχόντων ομίλων, συνδιοργανωτών και χωρών συνέβαλαν στη μετεξέλιξή τους σε Πολυφωνικά Καραβάνια που στο διάβα τους σμίγουν την καρδιά των Βαλκανίων με την καρδιά της Μεσογείου με την καρδιά των εκδηλώσεων στην Άπειρο Ήπειρο. Το Πολυφωνικό Καραβάνι εστιάζει, όλο και περισσότερο, στην επόμενη μέρα περνώντας τη σκυτάλη από την πολυφωνική παράδοση στην πολυφωνική έκφραση. Ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή νέων ιχνηλατών, με βάση όχι την προσπάθεια μηρυκασμού και αναπαράστασης αυτού που κάποτε υπήρξε αλλά το σύγχρονο περιεχόμενο που πρεσβεύει το πολυφωνικό τραγούδι μέσα από τη συλλογικότητα της έκφρασης, του ήθους και της νοοτροπίας»
Πολυφωνικό τραγούδιΗ λαϊκή πολυφωνία σύμφωνα με τους ερευνητές, απαντά σε ελάχιστες περιοχές του κόσμου και βασίζεται στη διαφορετικότητα των μελωδικών γραμμών έκφρασης των μελών της πολυφωνικής ομάδας. Τρία είναι βασικά στοιχεία που συνηγορούν στην παλαιότητα της καταγωγής της Λαϊκής Πολυφωνίας, η ομαδικότητα και ο φωνητικός χαρακτήρας της ερμηνείας και οι ανημίτονες πεντατονικές κλίμακες που αποτελούν τη μελωδική βάση της. Το πολυφωνικό τραγούδι το συναντάμε στην Ήπειρο, Νότιο Αλβανία, Κάτω Ιταλία, Κορσική, Βοσνία, Σερβία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Σλοβακία, Νότια Πολωνία, Αιθιοπία, Γεωργία, Βόρειο Πακιστάν, νότιους πρόποδες Ιμαλαΐων, Ινδονησία και Ταϊβάν.
Ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδιΗ καταγωγή αυτής της πολυφωνικής φόρμας, παρόλο που η έρευνα δεν έχει καταλήξει ακόμη σε βέβαια συμπεράσματα, πιθανά να ανάγεται σε πολύ παλιές (ίσως ακόμη και προελληνικές) εποχές. Οι μελωδίες των πολυφωνικών τραγουδιών, μαζί με ορισμένα ακόμη της Ηπείρου και της Θεσσαλίας) είναι οι μοναδικές στον ελλαδικό χώρο που έχουν διατηρήσει την ανημίτονη πεντατονική κλίμακα (κλίμακα που αποτελείται από πέντε νότες χωρίς ημιτόνια). Στις μέρες μας το ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδι το συναντάμε στα βορειοδυτικά του Νομού Ιωαννίνων (χωριά του Πωγωνίου, Παρακάλαμος, χωριά βόρεια της Κόνιτσας), σε ελάχιστα χωριά στα βορειοανατολικά της Θεσπρωτίας (Τσαμαντάς, Λιάς, Βαβούρι, Πόβλα) και, κυρίως, στη Βόρειο Ήπειρο, στα χωριά της ελληνικής μειονότητας στα νότια της Αλβανίας (Δερόπολη, Άνω Πωγώνι, Βουθρωτό, Χειμάρα).
INFO
Διοργάνωση της συναυλίας: αστική μη κερδοσκοπική εταιρία “Άπειρος” (η αρχαία, δωρική ονομασία της Ηπείρου).
Προπώληση εισιτηρίων: βιβλιοπωλείο ΠΟΛΙΤΕΙΑ (Ασκληπιού 3).
Συγκεκριμένα συμμετέχουν οι πολυφωνικοί όμιλοι της Δερβιτσάνης, της Πολύτσανης και του Χλωμού Άνω Πωγωνίου, ο αντιφωνικός όμιλος και το χορευτικό της Ομοσπονδίας Μουργκάνας, ο βοσκός Ηλίας Κούρος από το Δολό, οι νέοι της Χαονίας, της Αετόπετρας και του Πολύφωνου. Και δίπλα στην ηπειρώτικη πολυφωνία, δίπλα στις διφωνίες από το Βώλακα Δράμας και την ελληνόφωνη Κάτω Ιταλία, οι βουλγάρικες γυναικείες φωνές των Rodhina, η αλβανική πολυφωνία των Lot Kurbetiη και το συγκρότημα Pesvebi από τη Γεωργία. Το πρόγραμμα της βραδιάς περιλάμβανε επίσης ηπειρώτικους σκοπούς και χορούς από τη ηπειρώτικη κομπανία, τους περίφημους Λαλητάδες. Με το κλαρίνο, το βιολί, το λαούτο και το ντέφι να συνοδεύουν, στο τέλος της γιορτής, το μεγάλο μας κυκλωτικό χορό.
ΑπειροςΟ καλλιτεχνικός διευθυντής της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας Άπειρος,Αλέξανδρος Λαμπρίδης, εταιρεία η οποία ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 1998 με έδρα της ένα χωριό, το Πολύδροσο Θεσπρωτίας, σημειώνει στο «Βήμα», ότι «η ίδρυση του Διεθνούς Φεστιβάλ Πολυφωνικού Τραγουδιού ήρθε σαν μια απόπειρα συμβολής στη διάσωση, τη διάδοση και την προβολή του πολυφωνικού τραγουδιού. Ξεκινήσαμε, πριν από 14 χρόνια, σε μια εποχή οριακή για την επιβίωση του πολυφωνικού τραγουδιού. Ο χάρτης της εξάπλωσης του παλαιότατου είδους ήταν ήδη εξαιρετικά συρρικνωμένος, οι αλλαγές στην κοινωνική βάση στους χώρους επιβίωσης μεγάλες, οι αυθεντικοί ερμηνευτές σπάνιζαν πια και, στην εγκατάλειψη και την περιθωριοποίηση των περιοχών τους, σιγά σιγά σιωπούσαν. Ξεκινήσαμε ενθαρρύνοντας τους τελευταίους εναπομείναντες να ξανατραγουδήσουν, κρατώντας ζωντανό το τραγούδι πριν σβήσει μαζί τους».
Ο Αλέξανδρος Λαμπρίδης, σημειώνει επίσης ότι «η δομή του προγράμματος των καλοκαιρικών Διεθνών Συναντήσεων Πολυφωνικού Τραγουδιού, η γεωγραφική και η χρονική εξάπλωση των εκδηλώσεων, η θεματική τους διεύρυνση και η αύξηση των συμμετεχόντων ομίλων, συνδιοργανωτών και χωρών συνέβαλαν στη μετεξέλιξή τους σε Πολυφωνικά Καραβάνια που στο διάβα τους σμίγουν την καρδιά των Βαλκανίων με την καρδιά της Μεσογείου με την καρδιά των εκδηλώσεων στην Άπειρο Ήπειρο. Το Πολυφωνικό Καραβάνι εστιάζει, όλο και περισσότερο, στην επόμενη μέρα περνώντας τη σκυτάλη από την πολυφωνική παράδοση στην πολυφωνική έκφραση. Ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή νέων ιχνηλατών, με βάση όχι την προσπάθεια μηρυκασμού και αναπαράστασης αυτού που κάποτε υπήρξε αλλά το σύγχρονο περιεχόμενο που πρεσβεύει το πολυφωνικό τραγούδι μέσα από τη συλλογικότητα της έκφρασης, του ήθους και της νοοτροπίας»
Πολυφωνικό τραγούδιΗ λαϊκή πολυφωνία σύμφωνα με τους ερευνητές, απαντά σε ελάχιστες περιοχές του κόσμου και βασίζεται στη διαφορετικότητα των μελωδικών γραμμών έκφρασης των μελών της πολυφωνικής ομάδας. Τρία είναι βασικά στοιχεία που συνηγορούν στην παλαιότητα της καταγωγής της Λαϊκής Πολυφωνίας, η ομαδικότητα και ο φωνητικός χαρακτήρας της ερμηνείας και οι ανημίτονες πεντατονικές κλίμακες που αποτελούν τη μελωδική βάση της. Το πολυφωνικό τραγούδι το συναντάμε στην Ήπειρο, Νότιο Αλβανία, Κάτω Ιταλία, Κορσική, Βοσνία, Σερβία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Σλοβακία, Νότια Πολωνία, Αιθιοπία, Γεωργία, Βόρειο Πακιστάν, νότιους πρόποδες Ιμαλαΐων, Ινδονησία και Ταϊβάν.
Ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδιΗ καταγωγή αυτής της πολυφωνικής φόρμας, παρόλο που η έρευνα δεν έχει καταλήξει ακόμη σε βέβαια συμπεράσματα, πιθανά να ανάγεται σε πολύ παλιές (ίσως ακόμη και προελληνικές) εποχές. Οι μελωδίες των πολυφωνικών τραγουδιών, μαζί με ορισμένα ακόμη της Ηπείρου και της Θεσσαλίας) είναι οι μοναδικές στον ελλαδικό χώρο που έχουν διατηρήσει την ανημίτονη πεντατονική κλίμακα (κλίμακα που αποτελείται από πέντε νότες χωρίς ημιτόνια). Στις μέρες μας το ηπειρώτικο πολυφωνικό τραγούδι το συναντάμε στα βορειοδυτικά του Νομού Ιωαννίνων (χωριά του Πωγωνίου, Παρακάλαμος, χωριά βόρεια της Κόνιτσας), σε ελάχιστα χωριά στα βορειοανατολικά της Θεσπρωτίας (Τσαμαντάς, Λιάς, Βαβούρι, Πόβλα) και, κυρίως, στη Βόρειο Ήπειρο, στα χωριά της ελληνικής μειονότητας στα νότια της Αλβανίας (Δερόπολη, Άνω Πωγώνι, Βουθρωτό, Χειμάρα).
INFO
Διοργάνωση της συναυλίας: αστική μη κερδοσκοπική εταιρία “Άπειρος” (η αρχαία, δωρική ονομασία της Ηπείρου).
Προπώληση εισιτηρίων: βιβλιοπωλείο ΠΟΛΙΤΕΙΑ (Ασκληπιού 3).
Τιμή εισιτηρίου μόλις 15 ευρώ
Η συναυλία θα ξεκινήσει στις 9 μμ ακριβώς - για να προλάβουν, όσοι θέλουν και βιάζονται, τα τελευταία λεωφορεία...
Περισσότερες πληροφορίες για το πολυφωνικό τραγούδι, στην ιστοσελίδαhttp://www.polyphonic.gr
Πηγή: Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου